Dagens ridning

Idag när jag vaknade var det snöstorm. Ett snabbt beslut var att åka till Vantinge med Tari.

För er som inte vet vad jag menar med Vantinge. Vantinge horse Camp ligger i Vantinge, det är ett privatridhus och en utebana. Sen har min tränare Caroline sina hästar där (på gården bor hennes mamma).

Där var lite folk idag dvs jag och tre andra. Jag började med att rida fram Tari nästan som vanligt, de som skilljde sig var att där var en Haflinger. Och Tari hatar hästar med annorlunda färger jag börjar misstänka att hon är rassist haha. Så hon gick hela tiden och skulle ha koll på den.

Idag blev det mycket galopparbete då jag mest tidigare tränat på skänkelvikningar. Jag red en hel del på en volt över en bom, det gick lite sådär, Taran tycker att det är jätte kul att tramsa när man har en anledning. Men på slutet gick hon riktigt fint och var ställd och böjd innåt och lyssnade på mig. Då passade jag på att göra lite tempoväxklingar och halter. Ibörjan var detta segt men sen gick det mer framåt och hon blev lite lydigare.

Hästarna har fått vara ute en stund och har även kommit in igen, det blev ingenting av snön eller jo de är lite lite vitt ute men just nu töar det mest.

Men ridbanan är inte så att det går att longera Brio där trist men sant.

Jag har putsat lite mer grejor idag. Loven är en sådan tid då jag tar tag i allt jag inte hinner i veckorna. Då kommer alla hästgrejorna in och antingen torkas av eller smörjs ordentligen med läderbalsam. Så att alting är snyggt och fint tills skolan börjar.

Jag stör mig på folk som inte vårdar sitt läder, det finns ingen värre än att se en häst med stenhårt träns eller tyglar och dessutom när dom får skav av det. Mitt läder är aldrig stelt eller hårt, det är nästan alltid mjukt och skönt mot hästen. Jag har både billiga och dyra träns, visst dyra träns är ibland lite bättre än billiga men man får putsa de där efter även mina billiga träns är mjuka och sköna! 

Vad tycker ni angående läderutrustningen?

Så här kan det se ut en lovdag i vårt kök när jag putsar!

Kommentarer
Postat av: Lina Renström

SV: Tack för tipset, ska prova det om det inte är bättre imorn!

2009-12-29 @ 18:11:49
URL: http://linastraningsdagbok.blogg.se/
Postat av: Emma

Det där känner jag igen.. (;

2009-12-29 @ 20:12:11
URL: http://eemmapersson.devote.se
Postat av: Louise

Ja, tyvärr är okunskapen stor. Jag varierar med många bett och istället för att sätta i skarpare bett rider jag mer grundläggande dressyr för att få ett hållbart arbete än ett bett som hjälper ett tag.

Självklart tycker jag det är bättre att ha ett skarpare bett och därav kan använda små förhållningar än ett snällt bett man måste slita i.



Jag är noga med mitt läder, jag är nog den enda i stallet. Det syns, på lång väg också!

2009-12-29 @ 21:08:06
URL: http://reitsport.blogg.se/
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

nej exakt. jag bor ju också långt ner i landet :P men jag skulle gärna få tillbaks den mildare vinter nu >.<

2009-12-30 @ 16:40:39
URL: http://catago.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0