Panik att bli lämnad i hagen

Cola får panik så fort Tari går ifrån sin hage och Cola blir kvar i sin hage. När Cola blir själv i sin hage gör hon dvs utrymningsförsök, hon har bla lyckats ta sig ut ur ett staket som var 1,60 högt, översta tråden var hel men dock ej på sin plats, hur hon har gjort är ännu ett mysterium. Vi spekulerar med tanke på märkena på marken att hon har försökt hoppa men ångrat sig och gått omkull över staketet. Men vi vet ingenting säkert, då ingen såg händelsen. Men trotts att övertråden var hel och inte där den skulle vara och några isolatorer var i sönder var där inte ett endast märke på hela hästen, hur detta fenomenet kan förekomma?

Men till saken. Nu har jag börjat träna Cola att bli kvar i hagen undertiden mamma tar in Tari. Står jag i Colas hage, har grinden öppen och matar henne med någonting går det bra, dock blir hon lite orolig när tari försvinner. Därefter kan hon lugnt gå in till stallet, inga problem alls. Hon går lugnt och sansat.

Idag på eftermiddagen testade vi en annan variant. Att jag stod utanför grinden och gav henne godis. Detta funkade inte alls, när tari tagit tre steg får Cola totalt damp, springer runt hagen, bockar, hoppar och springer mot staketet. Hon är allmänt okontaktbar, det tog långt tid innan jag fick kontakt med henne och slutligen kunde fånga henne (Tari stod precis sidan om hennes hage ett litet tag efter hon gjort första dampet). Hon var då inte alls kul att ta in, hon var allmänt stressad, uppjagad och inte alls kontaktbar.



Tari busar lite, hade ingen bra busbild på Cola

Vad är era tips till en häst som inte vill vara själv kvar i hagen, eller inte överhuvudtaget vill att den andra hästen ska försvinna?


Kommentarer
Postat av: Lina

Ta med den in? Eller blir den crazy ensam inne med?

De är ju flockdjur trots allt..

2010-08-31 @ 21:59:38
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Lina

SV: Okej, då förstår jag att det är svårt.. Jag får rida min häst på morgonen eller kvällen. Alla måste vara inne för att hon ska kunna vara lugn på gången när jag fixar henne. LIte jobbigt men man får ta det tycker jag!

2010-09-01 @ 19:50:52
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Denise

Jo det är ju flockdjur. Min ponny är precis likadan finns nog ingenting att göra. Är det andra hästar ute när du tar in den andra? För om den blir helt själv ute förstår man ju verkligen att den får panik :)

2010-09-02 @ 09:02:00
URL: http://denisemarklund.blogg.se/
Postat av: elin

Främst finns det många orsaker till varför hästen inte vill bli lämnad ensam. Lättaste är ju att säga att det är flockdjur men även flockdjur kan bli lämnade ensam ett tag utan att få panik. Något jag gjorde för att välja av min häst (dock borttagen nu pga fick sjukdom) var att dela av hagen så hon fick lära sig att befinna sig ensam i hagen men ändå ha andra hästkompisar brevid sig. När hon var bekväm med det tog jag ut den andra hästen hur hagen och ställde oss utanför andra hästens hage och betade en lång stund. Upprepade detta i en veckas tid. Veckorna där på började jag leda hästen fram och tillbaka framför hagarna så att den hästen som får panik ser att hästen rör sig UTANFÖR hagarna. Sen när det gått en tid leder jag hästen från hagen och sen mot hagen. Så att hästen kommer längre bort men sen tillbaka. Alltså inte längst staketet. Efter någon vecka/dag där leder man bort hästen ur sikte kan vara bakom en mur, hus, stall, buske. Och så fort hästen inte synts till för hästen som förmodlingen inte har samma panik, går man tillbaka och visar att hästen är kvar men bakom "busken" tillslut efter någon vecka....ja då vande hon sig....



långt inlägg

2010-09-02 @ 09:30:25
URL: http://inthebubble.blogg.se/
Postat av: Anna

Du tari är läskigt lik min medryttar ponny Cola :o precis lika dana exat samma blås osv samma halv strumpor , detta är läskigt ....

2012-07-25 @ 17:34:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0