Prova på Dressyrträning för Daniel Forsback

Igår var jag och Tari och tränade på träning för Daniel Forsback.

Vi började lite lugnt, red en del på stora mitt volten. Tränade på att rida en bit innanför spåret, vända rakt upp göra halt och göra en rak igångsättning. Det hade jag mycket problem med på den tiden jag tävlade dressyr (Ja, jag har faktiskt tävlat dressyr, har bla varit med i Div 2 laget). Men jag tyckte det gick riktigt bra. Tari var riktigt riktigt fin.

Därefter gjorde vi en lite annorlunda övning, där var makeringar utsatta 5 meter ifrån sargen, och 5 meter ifrån varandra på en rak linje. Vi la en volt runt första markeringen (en hel volt) sedan när vi gjord de fortsatte vi som en 8:a men ändå i hela volter så på vissa ställe red man ju i 1½ varv. Här gällde de verkligen att ha kort trav, ha hästen i blalans och på bakdelen. I början gick de inte så bra. Men i slutet gick det riktigt bra. Sedan skulle vi på en långsida med samma övning ha hästarna ställda åt vänster, detta betydde att i ena volten var hästen inåtställd och i nästa volt ytterställd det gick riktigt bra, gjorde samma sak fast med hästarna ställda åt vänster.

Därefter red vi lite skänkelvikningar, Tari "trillar" över för mycket åt ett håll och tvära för mycket på skänkelvikningarna, hon ska gå mer framåt och inte lika mycket åt sidan. I slutet var Daniel nöjd.

Sedan var det dags för galoppen, han var mycket för att man skulle ha hästarna utställda och rida igenom dem ordentligt i yttersidan innan man rakriktade dem för att sedan ställa dem inåt i hörnen. Jag tyckte att detta gick riktigt bra.

Tari gick fint i form nästan hela tiden, i galoppen måste hon alltid busa och bocka lite, de tillhör hennes vanligheter.

Jag måste verkligen tänka på att min vänsterhand INTE kommer över på höger sida manen i vänstervarvet.

Vad jag kan säga efter en gång tyckte jag att det var en väldigt trevlig träning, ska prova på en gång till, sedan får vi se hur det blir.

Kommentarer
Postat av: Matilda

jättefin blogg :)

2010-08-28 @ 15:47:02
URL: http://qtiilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0