Var går gränsen för djurplågeri?

Var går gränsen för vad man får göra mot hästen när hästen inte vill som ryttaren? Var går gränsen för hur man får uppträda sig mot sitt djur? Vad är tillrätta visning och vad är ren hård bestraffning?

Detta är frågor man kan ställa sig själv ibland.. Finns det verkligen några svar? Nej, det finns inga direkta svar, men det finns svar för vad man bör göra och inte bör göra. 

På en träning vad där en häst som var dum stannade på vattenmatta, trots att den hoppade samma vattenmata förra veckan. Denna hästen var enligt mig "fånig" den fick tillrättavisning med spöet bakom sadeln "3 snabba i röven". Detta tycker jag att är helt ok. Det är ju tillrättavisning. Hästen gjorde inte rätt. Den stannade dessutom inte riktigt snällt. 

På en träning var där en häst som heller inte ville hoppa vattenmatta. Visst hästen var inte heller riktigt snäll. Men samtidigt som man sparkar till hästen med skänklarna, rycker man den i munnen? Vad vill man att hästen ska göra då? Samma person tar och slår till hästen något så in i rakt över huvudet, gör man verkligen så? Hästen fick väldigt mycket stryck annsåg jag. Tränaren sa till, föräldrarna sa också till. Dessutom vet jag att det inte var första gången ryttaren betedde sig på detta sättet, det har hänt flertalet gånger.

Men var går egentligen gränsen för när människan som gör detta ska skämmas? Tror ni verkligen att människan skäms över sitt olämpliga uppträdande? Eller det blir en "del i vardagen"? Det är mycket man kan fundera och reflektera kring.

Många ponnyryttare bestraffar sina ponnyer när det inte går som de vill på tävling, vems fel är det? De kan man lite fundera över, vem är de som har störst pretentioner ryttaren? Eller föräldrarna? Många gånger tror jag att det är föräldrarna som vill att dens barn ska vinna och vara bäst, det blir ett tvång för barnet istället för att ta det som en kul grej och en lek.


Ett djur är ju sårbart för en människa.

Kommentarer
Postat av: Lina

Hästarna är rätt snälla mot oss alltså, som tar så mycket stryk. Tänk vad de skulle kunna göra mot oss egentligen? Man får tillrättavisa hästen, men jag tycker inte man ska slå dem. Ryck i munnen vid stopp förvärrar ju bara, då säger man åt hästen att gå fram men stanna... Helt fel! Man slår inte en hsät i huvudet. Herregud, hur dum får man vara?! Jag skulle gärna slå till den människan i huvudet! Den förstår i alla fall vad den gjort för fel.

2010-08-12 @ 22:59:14
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Mikaela

Jag tycker att man ska vara jävligt försiktig innan man ens tillrättavisar hästen, för oftast är det en själv som ryttare som gör fel. Vi ger många signaler som hästen uppfattar men som vi själva inte är medvetna om.

2010-08-16 @ 17:10:31
URL: http://mikaelahilbertsson.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0