Dagens ridning

Idag bestämde jag med Karin så vi hoppade i ridhuset tillsammans.



Jag började med att värma upp Tari som vanligt. Därefter började vi hoppa ensakta av hinderna som små kryss, fram och tillbaka och försöka få Tari så lugn och avslappnad som det bara gick.

Vi hoppade därefter serien, dock var det räcke, räcke, räcke i början istället för oxrarna som jag ritade. När det var räcke, räcke, räcke. Så red vi om vi började där som var 10,5m så red vi de på 3 galoppsprång normalt är 2, på den andra 4 galoppsprång normalt 3.

Tari har lite för mycket energi i en sån övning, så hon tar ju alltid det på ett för lite. Jag hoppade första hindret, gjorde halt, uppreppade detta ett antal gånger. Hoppade första hindret, tog en förhållning som gick igenom. Hoppade andra hindret gjorde halt osv.. Sen fortsatte jag så tills hon verkligen lyssnade på mig.

När jag var klar med det la vi upp det som oxrar istället och red på ett galoppsprång mindre, de var lättare, men hon fick forfarande inte bli dragig och sticka iväg...  När hon inte stack iväg och höll på så kännde jag min klar med den övningen.

Gick vidare till den lilla "banan" jag ritade upp. Det gäller att ta ut svängarna och använda ytterskänklen så man inte missar hinderna (vilket jag råka göra en gång) eller kommer alldeles för snett på dom. Jag hoppade dock den ifrån båda hållen (altså spegelvänt mot vad jag ritade också). Där var det samma sak, hon skulle inte bli dragig och sticka iväg. Jag hoppade ett hinder tog en förhållning som gick igenom hoppade nästa. I slutet av "banan" blev hon stark och stack iväg. Då tog jag en regäll förhållning då lysnade hon på den och jag kunde fortsätta.

När hon lyssnade slutade jag hoppa denna övningen också och gick över till att trava av henne för att senare skritta av henne.

Jag hoppade ingenting som var högre än 1m. Räcket i mitten i linjen låg på 1m ungefär medans allt annat låg runt 50-70. Det är inte höjden jag och Tari behöver träna på de är att hon ska lyssna på mig och mina förhållningar.



Kommentarer
Postat av: Emma Persson

Det där såg ut som en jättebra övning. Gick ju att variera och göra mycket. Får jag prova nån gång. :)

2010-01-10 @ 19:13:59
URL: http://eemmapersson.devote.se
Postat av: Elin

verkar vara en rolig och bra övning ;)

2010-01-11 @ 19:56:13
URL: http://elinpamlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0