Dagens ridning

Jag ska rida Dressyr för Sara i morgon, därför lade jag upp dagens ridning lite efter de.

Vi åkte till ridhuset i Vantinge med Tari.

Började med att rida fram Tari på långa tyglar, hon var lite sur. Gjorde de i alla gångarter. Därefter gjorde jag tempoväxlingar också de i alla gångater. Hon lyssnade riktigt fint, men i den ökade traven började hon galoppera istället, gör inte så mycket bara hon lyssnar på mig.

Därefter tog jag upp stigbyglarna, lika bra att rida utan stigbyglar och känna lite in för helgen. Fortsatte med ökningar och minskningar, dom satt riktigt bra. Därefter tog jag tag i de jobbiga skänkelvinkningar. Åt ena hållet var hon fin men andra hållet ville hon inte alls. Karin var där och hon hjälpte mig lite och sa vad jag skulle göra och då gick det mycket bättre. Skänkelvikningarna blir bättre och bättre. Jag måste tänka på att inte spänna mig själv när jag ska göra dom och leda dit jag ska och ha framdelen före, och se till att bakdelen inte släppar efter och se till så att Tari inte förböjer sig i halsen. Det är mycket som händer just vid en skänkelvikning.

Därefter kom det mycket folk till Ridhuset så jag lade ner projektet med skänkelvikningar. Jag gjorde istället ökningar och minskningar och volter och serpentiner. Med andra ord lite lydnadsövningar och så till att hon lyssnade på mig.
Jag tog stigbyglarna och travade och galopperade lite till, skrittade sedan av henne.

När Tari är riktigt genomriden och har gjort skänkelvikningar och är med mig. Då går hon på tyglen och i bättre form, innan gick hon mer hur hon ville med huvudet nu söker hon sig frammåt neråt. Hon har även bättre påskjut bakifrån, vilket jag tycker att är väldigt possitivt.

Tari blev som sakt opererad på 8 ställen! i Augusti, efter det väntade en 2 veckor lång boxvila. Tills hon äntligen fick gå ut i sin vanliga hage, tack vare såren läkt bra. Därefter började jag rida henne efter cirka 2 veckor. Men hon har fått gå lite hur hon har velat i och med operations såret på bogen som är ganska stort och har antagligen stramat ordentligt. Därför har hon inte varit riktigt genomriden sedan operationen.

Ni som undrar varför Tari blev oppererad så är det så att hon hade Inkar som blev fler och fler, de på bogen var rktigt stort och äckligt. Det var 8 cmx 8cm och inflamerat, inte alls kul. Men de som är kvar är ett ärr nummera!


Här ser man lite av inken, dock ser den inte så stor ut där!

Kommentarer
Postat av: Louise

Vet inte om jag vågar prova de med lägre kg, läskigt, nej men det är ju bra att veta hur man är i handen.



http://reitsport.blogg.se/2009/october/dagens-shopping-1.html

Jag har faktiskt ett par reinbows, har inte använt dem än men ska väl ta och göra det. ;)

2010-01-01 @ 19:16:47
URL: http://reitsport.blogg.se/
Postat av: Louise

Jo, det är väl tanken att jag ska. ^^

2010-01-01 @ 21:06:31
URL: http://reitsport.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0