Ryttarhälsa Del 1

Jag har startat upp ett litet kosttema här på bloggen, detta var första inlägget. Nästa inlägg kommer i morgon och det kommer att handla om kostråd för en ryttare. Allt material kommer ifrån ett skolarbete jag gjorde för ett år sedan.

Tävlings tiderna i ridning är korta, men det betyder inte att ryttaren inte behöver mycket energi. De flest ryttarna lägger ner massor av tid på träning och på tungt kroppsarbete i stallet, något som kräver mycket energi. För att lyckas krävs dock träning, mat och vila i lagom dos.

Ridsporten är en idrott som kräver att man är stark både fysiskt och psykiskt. Inom de flesta idrotter är man väl medveten om vad kosten bör bestå av för att man ska kunna prestera maximalt. De flesta inom ridsporten värdesätter inte sin kost och hälsa lika högt som hästens hälsa.

Dålig kost= sämre prestation

Viktigt för en ryttare är dess koncentrations förmåga, vilket kan vara svårt om man inte sköter sin kost och hälsa. En ryttare behöver som alla andra idrottspersoner träna hela kroppen, men extra viktigt är balans, koordination, smidighet, rörlighet samt rytmkänsla.


Jag och Satin Dolly en tillridningsponny som jag hade här från okt-dec, vår sista tävling tillsammans, min sista ponny start (Satin Dolly är sedan mitten på dec tillbaka hos sin ägare)

Tänker ni mest på hästens kost och hälsa än din egen kost och hälsa? Äter ni extra vitaminer? Gör era hästar de?


Kommentarer
Postat av: annie

tycker också att träning, stretching och kost är viktigt för oss ryttare :)

2010-01-03 @ 16:38:10
URL: http://anniehoppryttarinna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0