Sitsen

Jag har problem med att jag mitt i språnget tittar vädigt mycket neråt, vilket jag gjort ett bra tag. Jag vet inte riktigt hur jag ska jobba bort detta problemet det är riktigt svårt, det är bara just i språnget.

Jag gör även någon jätte konstigt med benen mitt i sprången, antingen tar jag bak dom jätte mycket eller så vinklar jag dom på någon konstigt sätt. Jag tror att jag började med denna ovana när jag red Rambo och han puttade över en på ena sidan och då rev jag med fötterna, så för att undvika de gjorde jag på detta sättet.

Men nu har jag problem med att få bukt på dessa problemen, det är svårt, man kan liksom inte göra ett språng i slow motion det är riktigt svårt.

Jag har också sett många kända ryttare som gör samma ska med benen, undrar vad detta egentligen beror på? Jag ska i alla fall försöka träna bort mitt så mycket det bara går...

Jag måste träna på att rida massor utan stigbyglar och även hoppa utan dom.
Jag funderar även på om jag ska på någon träning sätta fast stigbyglarna i sadelgjorden, för att inte ta bak fötterna och på så sätt ha skänklarna i rätt position och på det sätet få in känslan hur jag ska göra över hinderna för att inte ta bak skänklarna. Ibland när sprången är konstiga kan jag göra det extremt mycket.


Här gör jag de, dock gör jag det värre ibland.

Har ni någon bra idéer över jag vad jag ska göra? Bara kommentera på!

Kommentarer
Postat av: klars-hästblogg

man kan ju typ tänka att ha ner hälen överdrivet i språnget, för då kan man ju inte få bak den, hade också problem med för mkt överliv innan, men de är bara att öva, min tränare sa till mej att kolla på ngra rundor med rgb innan jag hoppar och "härma" de funkade för mej.

2010-01-19 @ 21:14:27
URL: http://klarrs.blogg.se/
Postat av: Louise

Tänk bara på hälen, trampa neråt så mycket du kan, tänk på att den inte ska röra sig. Träna träna träna!



En sak vad jag tycker ser ut efter att ha sett bilderna, är att du tappar sitsen och blicken åker automatiskt ner när du ger så mycket eftergift som du gör, prova ge mindre och tänk bara trampa ner hälarna och blicken framåt.



Många toppryttare använder sig av knäslut, man kniper med knäna i sadeln och då lever underskänkeln ett eget liv.

2010-01-19 @ 21:31:26
URL: http://reitsport.blogg.se/
Postat av: Lola - Nystartad hästblogg

Jag hade också problem med skänken förut. Jag knöt fast min stigbygel i sadelgjorden ( detta fick man tävla med förut ) och så övade jag. hitta balansen där, trampa neråt, framåt...

2010-01-19 @ 21:42:34
URL: http://lolaskager.blogg.se/
Postat av: Lola - Nystartad hästblogg

Jag hade också problem med skänken förut. Jag knöt fast min stigbygel i sadelgjorden ( detta fick man tävla med förut ) och så övade jag. hitta balansen där, trampa neråt, framåt...

2010-01-19 @ 21:46:45
URL: http://lolaskager.blogg.se/
Postat av: Mimmi Z

Hej, har haft samma problem och ett tips är ju som någon redan har skrivit - att knyta fast stigbygeln. Men det tar rätt lång tid, ett annat tips som jag följde och som tog mig ur det (men är kanske lite svårare att genomföra) är att helt enkelt hoppa en häst som bockar och kickar direkt i landningen. Min tränare råkade ha en sådan häst, och första gången vi hoppade lite högre flög jag av som en vante. Även om man rätar upp sig och sätter sig korrekt en hundradel efter språnget har man ändå ingen chans om man är så pass framåtlutad och har bakdragna skänklar. Ganska svårt att genomföra, men väldigt effektivt! Då tänker man undermedvetet på att sätta sig rätt i språnget bara för att skydda sig mot bockningarna och kickarna som kommer efter.

Lycka till!

2010-01-19 @ 21:49:52
URL: http://unimpaired.blogg.se/
Postat av: Sara

Har haft samma problem som dig, men efter en träning hos Peter Markne så fick jag en ren aha upplevelse! Tänk att du ska åka vattenskidor(skänkeln framåt nedåt), överdriv lite i början så att du nästan hamnar i stolsitts bara för att få fram känslan över hindrerna, tänk att du verkligen ska ha hästen framför dig och hästen ska hoppa upp till dig och du ska känna hur ryggen höjs mot dg och det enda som du för framåt något är överlivet, du liksom viker dig från höften och uppåt, inte slänga dig framåt med överlivet och låter skänklarna åka bakåt, utan var flexibel i höft och uppåt.



Lite svårt att förklara såhär över internet, men du kan ju testa iallafall om det funkar om du vill :D

2010-01-20 @ 13:40:54
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: klars-hästblogg

http://www.4dobbin.com/product-Symmetry-Lower-Leg-Training-Strap-Equilibrium.html där finns en sån som "sätterfastfoten"



btw har frågestund på bloggen, fråga ! :D

2010-01-20 @ 18:40:46
URL: http://klarrs.blogg.se/
Postat av: Linda

Om du tittar ner mycket så försök att titta på nästa hinder eler något annat längre bort redan i språnget. itar du ner så hamnar du i framvikt och då ka inte hästen på ett bra språng samt at det blir dålig planering til nästa hinder!

Att skänkeln åker bakåt hör inte alltid ihop med att man tittar ner. Oftast är det för att man hoppar av lite förtidigt själv (inte låter hästen hoppa först). Det man kan göra då är att tänka på att verkligen SITTA innan hindret (jätte bra tips ovan, med vatenskidorna) Och sedan tlåta språnget att komma till dig och låta hästen göra jobbet :)

Lycka til!

2010-01-21 @ 09:20:37
URL: http://mervelliux.blogg.se/
Postat av: Matilda

"många kända ryttare som gör samma ska med benen" - Men det är när dom hoppar runt 150!

2010-01-23 @ 22:22:17
URL: http://swars.blogg.se/
Postat av: annie

tror det blir lite att du kastar fram överlivet. Tänk mer uppåt än framåt :)

2010-01-26 @ 18:55:43
URL: http://anniehoppryttarinna.blogg.se/
Postat av: Sara - Gotlandsryttaren

Jobbigt när man lägger till sej med ovanor när man rider :/ Jag har aldrig direkt haft nåe problem med min hoppsists men jag tror nog att det du skrev är värt ett försök i alla fall :) Lycka till!

2010-01-28 @ 12:46:00
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0