Tömkörning och stretching föreläsning

Efter hoppningen var det dags för föreläsning, denna gången var det Arja Mikkonen som höll i den, hon är bla världsmästare i körning.

Hon började med att prata vilken utrustning man ska ha till sin häst när man tömkör.
Man ska ha:

* Tömmar, helst i läder
* Vanliga benskydd (samma som man har när man rider)
* Samma bett och träns som när man rider
* Tömmkörningsgjord, helst med bom precis som i sadlen, så den inte kasar rundor.
* Spö, Arja själv hade en körpisk, något kort enligt henne själv men den funkade bra.

Det är viktigt att man tänker på sin egen säkerhet och håller sig på ett "säkerhetsavstånd" så att hästen inte kan träffa dig.

Arja började med att tömköra och berättade hur hon gjorde och hur man styrade. Därefter fick vi själva lov att testa, det var bara tre som vågade bla jag. Man måste ju få lite valuta för pengarna. Det ser så enkelt ut när Arja gör det, men när man själv gör det var det inte riktigt lika enkelt. Men jag tror att det är en vanesak helt och hållet.

När vi var klara med tömkörningen vandrade vi in i stallet och började med stretching.
Man ska tänka på när man stretchar att:

* Musklerna måste vara värma när man stretchar
* Man kan inte stretcha för mycket, då protesterar hästen
* Många hästar tycker att det är skönt att stetcha
* Spara på din rygg och gör så du stöttar med dina egna ben istället.
* Bråkar hästen, släpp, då skadar du inte dig själv.
* Det är bra att ha vantar, då sliter man inte isönder fingrarna lika lätt.

Till vanligt "husbehov" ska man endast stretchar benen rakt fram och rakt bak tyckte Arja, stetchar man åt sidorna är det lättare att man gör fel och man kan skada hästen. Vi fick även lov att testa att stretcha på hästen vi hade ute. Väldigt kul och lärorikt.


Lägger in en liten bild på Brio, han har jag för mig att jag ska tömköra så småningom.

Stretchar ni era hästar? Har ni sett en häst stretcha av sig själv? Tömkör ni? Gör ni bara de på en volt då, eller ni gör skänkelvikningar osv?

Jag har sett hästar stretcha sig själva. Min D-ponny och min förra storhäst gjorde alltid det när man kom ut i stallet på morgonen.


Kommentarer
Postat av: Emma Persson

Ja det är några hästar i stallet som gör det på morgonen när man kommer och väcker dom. :) Även min har gjort det några gånger.

Jag brukar stretcha hals/nacke på min också. För han behöver det :)

2010-01-10 @ 21:02:58
URL: http://eemmapersson.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0