*



Tycker du att det är kul att tävla? Jag fattar inte grejen med att tävla, stress... och ångest.

Jag tycker att det är väldigt kul att tävla, både om det går bra eller dåligt. Men vist ibland kan det vara jobbigt att tävla när det går dåligt, men oftast har det en bakomliggande orsak. Det är trotts allt vi ryttare som har skyldigheten att se till att hästen är tränad till tävlingen och det är vårt ansvar om det inte går så bra. Man kan inte lägga över allting på hästen.

Stress och ångest är något man får lära sig handskas med, det finns mycket till hjälp av mental träning och idrottspsykologi. Har man tävlat i många år lär man sig hur man ska göra och hur man ska gå tillväga med allting. En sak som är jätte viktig är att när man känner sig osäker är att man har med någon som kan och vet hur det går till på tävling som kan stötta och hjälpa en.

En väldigt stor hjälp i mitt tävlades var i början min förra tränare, som även var banbyggare. Hon hjälpte mig jätte mycket. Nu har jag min mamma med på tävling och hon har lärt sig hur det ska vara och hur hon gör det bäst för mig, så det är jätte bra.

Det gäller att man är ett TEAM och verkligen jobba i ett TEAM!

Jag har alldeles precis skrivit ett arbete om Idrottspsykologi- Ridning, jag tänkte att jag skulle publicera där här när jag fått reda på resultatet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0