*


Nu har jag fått en del bra frågor, så nu blir det några dagens fråga irad. Om ni undrar över någonting är det bara att kommentera er fråga eller skicka ett mail till mig, så svarar jag på det här om det är en fråga som berör många. Annars svarar jag via mail eller på er blogg.

Varför undviker du grästävlingar?

Det finns många anledningar till att jag undviker grästävlingar.
Största anledningen är att många gräsbanor här nere i skåne är under all kritik, dom dressas inte alltså prepareras inte på flera år och blir då med tiden väldigt dåliga. Men det finns klart också bra banor som Åstorps den dressas cirka 2 gånger om året och den rids på endast på tävlingar. Det är väldigt stor skillnad på gräsbanor och gräsbanor.

En annan orsak är att det är ofta väldigt dåligt väder i Sverige, speciellt här enligt mig. Det kan plötsligt komma stora mängder regn och åska. Detta bidrar till att gräsbanorna förvandlas till lervälling och vem vill hoppa på de? Underlaget blir då mjukt och inte alls bra.

Det är svårt att veta hur man ska brodda på just en viss gräsbana, beroende på väder och förhållandena När jag var på en tävling med min D-ponny broddade vi med vanliga "standar" broddar. Resultatet blev att han fastnade i gräset och vred sig, vilket efter ett tag utvecklades till en kotledsinflammation på ena bakbenet och konvalescens en tid som följd.

Man vill inte riskera något med sin häst, därför avväger jag där jag kan och inte vill hoppa på gräs pga underlaget. Detta är min anledning till att inte hoppa på gräs.


Jag och Tari förra året på gräsbanan i Åstorp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0