Täckes tvättning

Hur tvättar ni era täcken?

Jag gör en egen, ganska lätt variant på utetäcke och stalltäcke. De finare täckena brukar jag lämna in om dom är i behov av de, annars borstas dom bara av.

Jag börjar med att lägga mina i blöt..

utan några tillsattser mer än vatten, ibland grönsåpa men det är ytterst sällan. Jag vet om att vattnet är extremt skitigt, de täcket var inte direkt så rent precis..

Nästa steg är att lägga täcket på gräset, ta en borste och vattenslangen. Spruta vatten och samtidigt gnugga bort alla skitiga fläckar. Så gör jag på både in och ut sida tills det blir riktigt rent.

Efter de lägger jag täcket i baljan igen och sköljer 2-4 gånger beroende på hur skitigt vattnet blir. Efter de är det dags att hänga upp täcket, spruta av skiten som fastnat. Sen får det hänga där tills det är riktigt torrt Då borstar jag av gräset och håren som har blivit klart och då har jag ett rent täcke.


Här hänger ett rent täcke och väntar på att bli torrt

Detta är min egen variant som jag är väldigt nöjd med. Dock något tidskrävande. Men vad gör man inte?


Kommentarer
Postat av: Annie

tvättmaskin:)

2010-06-06 @ 17:24:48
URL: http://anniehoppryttarinna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0