Träning för Urika Hedin

Idag tränade jag Tari för Ulrika Hedin. Ulrika är en A-tränare, har varit med på bla OS.
Det är rätt intressant, ett par tränare jag tränat/tränar för tränar/eller har tränat för Ulrika.

Uppvärmingen var rätt "basic" att om vi inte klarade av lydnadsövningarna, så fick man inte ens lov att hoppa ett hinder på 10 cm. Så enkel var uppvärmingen.

Vi red också med EN hand, och vi skulle kunna vända upp på medellinjen och rida över bommarna med endast en hand, de gick som de gick. Måste träna på de, jag brukar aldrig rida med en hand.

Vi började med att galoppera över bommar, där var x antal meter mellan dem. Tari har inte riktigt kol på bommar, så denna övningen gick inte allt för lysande i galoppen. Men i traven gick det skit fint.
Vi tränade i traven på att flytta dom in och ut och trava över bommar. Detta gick sådär. Tari lyssnade inte på ena skänklen. Men de gick bättre i slutet.

Därefter började vi "hoppa" travade över tre bommar -> galopp -> hoppa över ett litet kryss -> trav -> trava över tre bommar. Denna övningen gick faktiskt skit bra (inte så konstigt, Carro brukar ha den allt som oftast).

Jag måste träna på:

* Avståndstabellen (jag som var jätte flitig och lärde mig den förra året trodde jag, men så var inte fallet, jag har helt enkelt glömt igen FYYYY).

* Rida mer med ytter, och få till svängarna där Tari antingen kommer till andra änden av ridhuset eller dampar.

* Skänkelvikning

* Galoppera över tre bommar på rakt spår

* Få in RÄTT antal galoppsprång mellan hindrena (jag lyckas i början, men sen när vi hoppade det tillräckligt många gånger så kommer Tari på att det går att göra på ett annat sätt.. FY).

* Rida och styra med EN hand. Det var också en faktor som inte gick riktigt bra idag, jag brukar inte träna på att rida med en hand.

* Rida minst 10-15 min per ridpass UTAN stigbyglar!


Resterande får ni se och höra på filmen.

Att tilläga är att Tari är på väg att bli brunstig och där med inte är på sitt bästa humör!  

Jag kan även berätta att det var en väldigt givande träning, det var bara jag och en till så det blev nästan privat träning! Underbart när man är så lite i en grupp, man får ut så enormt mycket av träningarna då!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0