Dagens ridning

Idag har det hela dagen varit skit väder! Båda hästarna reds i ridhuset.

Cola:
För ovanlighetens skull red jag Cola först idag i riduset, jag kände för det helt enkelt. Fokus på Cola var idag att hon INTE ska dra mig ur sadeln, hon ska helst inte dra överhuvudtaget. När hon drar får hon i skritten och traven gå öppna ett par steg, gärna i övergångarna, det går mycket bättre då.

Sedan red jag på medellinjen, vände så snävt jag kunde med hjälp av bara ytterhjälperna också fortsatte jag så här ett tag i både trav och galopp, jag varierade så jag vände åt olika håll.

Ungefär så här var övningen på medellinjen, en volt tillbaka för ytterhjälperna.
Det gick bra i traven, i galoppen gick det också bra, det blir ju inte precis en vändning på stället med Cola utan det blir ju större då hon inte är så stark men hon måste lära sig vända för ytterhjälperna vilket var syftet med övningen.

Tari:
Henne gjorde jag faktiskt samma övning på, åt ena hållet var det riktigt tungt, åt andra gick det jätte bra. Jag tränade även på att ha henne inåtställd i vänstervarvet och utåtställd i högervarvet, pga att hon går tvärt om av sig själv. Sedan tränade jag även på att vid varje bokstav göra en avsaktning eller igångsättning och vid nästa bokstav om man har gjort en avsaktning vid bokstaven innan göra en igångsättning vid den bokstaven.

Kommentarer
Postat av: v e n d e l a & m a t i l d a

bra övning! :D

2010-11-15 @ 17:49:07
URL: http://ponnyproffsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0