Galoppfattning

Jag skrev ett inlägg om Galoppfattning här.
Jag frågade ju er om ni kunde svaret och javist kunde några det. De som hade rätt svar är Elin och Tuva (när jag skrev detta inlägget igår kväll, tidsinställt!)

Rätt svar som sagt är att hästen börjar en galoppfattning med YTTER bakben. Därför är det väldigt viktigt att hästen sätter sig lite extra innan en galoppfattning, man gör en halvhalt.
Hur man fattar galopp enligt Uffe fick vi lära oss, man vrider innerhöften lite flyttar inte innerskänkeln den ska ligga stadigt, sedan tar man bak ytterskänkeln lite och trycker till med den. Det är så man fattar galopp enligt honom, traven ska vara långsam när man fattar för att komma in i en långsam galopp.

Lite cykelstyre på bilden, första träningen med Cola i somras!
Det är precis som ni sa lättare att fatta galopp i ett hörn eller slutet på en volt. Jätte bra när man har unghäst!

Kommentarer
Postat av: O L I V I A W E S T E R N . B L O G G . SE

Fin blogg! :)



oliviawestern.blogg.se

2010-11-21 @ 08:52:01
URL: http://oliviawestern.blogg.se/
Postat av: Lina - Mitt liv med hästarna

intressant.. på strömsholm lärde jag mig att inre bakbenet påbörjar galoppen och att man fattar för inre skänkeln, vilket jag tycker verkar mer logiskt

2010-11-21 @ 10:29:02
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0