Uffe träning

Idag tränade jag Cola för Uffe igen, det var en "helgkurs" om man säger så!.

Vi började med att skritta över upphöjda bommar där som var travavstånd, dem skulle ta två skrittsteg istället. Den som hade mest koll på sina fötter var Cola, hon gör det så perfekt. Sedan släpte vi tyglarna, red mot samma upphöjda bommar (närmare bestämt 4 st), detta gjorde hästarna mycket bättre. Därför att hästarna vill se var dem går.

Travade över dem, gick precis lika bra, super. Jag tittade ner lite för mycket och höll lite mycket i handen.
Hoppade sedan samma bana från igår, men bättre tempo, gick jätte bra.

Hoppade efter detta bara trippelbarren, vi diskuterade hur man skulle rida till trippelbaren.

Här har ni min illustration, vid den röda pricken börjar anridningen till trippelbarren, det hade varit precis samma sak om det hade varit en oxer som stod på precis samma ställe.
När vi red så här så kom hästarna närmare trippelbarren, man vill ju att man ska sikta på den mittersta bommen. Avsprångspunkten blev betydligt bättre för alla hästarna när man red på detta sättet.

Därefter hoppade vi en liten bana (ej med på film) UTAN ATT GÖRA EN ENDASTE HALVHALT! Bara mjuk kontakt, detta gick också väldigt bra för hästarna, förutom att Cola blev lite för ivrig till sista hindret som var ett räcke efter trippelbarren, hoppade om det några gånger och hon tog på sig felet och rättade sig!

Detta har varit en väldigt lärorik träning. Jag kan fortfarande inte riktigt smälta att han sa att om två år har jag antagligen den hästen jag inte vågat drömma om, men tyvärr kan mycket hända om två år!

Kommentarer
Postat av: Katrinne

Försökte se på filmen om det var Uffe Johansson du tränade för men det var det inte va?! Vi säger nämligen "Uffe-träning" när han har träning. :) Snygga hinder att ha träning med. Kul att se när andra tränar. Man får tips och råd!

2010-11-20 @ 18:47:33
URL: http://www.ryttarliv.com
Postat av: Lina - Mitt liv med hästarna

verkade toppen ju! himla bra med träning två dagar i rad med. håller med om att det var fina träningshinder

2010-11-20 @ 19:38:49
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: sophia

Tänkte att jag kände igen dig när jag kollade på Uffe-träningarna på Munka igår.. Så jag hade visst rätt :)

2010-11-21 @ 18:18:04
URL: http://sophiaa.myshowroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0