Bad Day

Så kan man kanske inte säga att hela dagen har varit dålig men i alla fall en del av dagen!

Jag tittar ut genom fönstret i köket, ser en lös Cola. Får panik, springer ut och försöker blockera att hon ska springa ut på stora 90-vägen. Det lyckades just vid detta tillfället, hon springer ner vid Tari igen och sedan springer hon sidan om Taris staket, bakom en häck. Rakt ut mot stora 90-vägen. Jag springer så fort det bara går, men faktumet med att Cola är snabbare än mig är ganska realistiskt. Cola fortsätter rakt ut mot vägen, jag tittar på vägen ser flera bilar på båda hållen, jag kan inte påstå att alla bilar hade så speciellt bra sikt. Men vi hade tur, bilisterna han uppfatta vad som hände, stannade snabbt på vägen och hade varningsblinkersen på...

Cola var ute på vägen och sprang rundor, jag sprang efter. Hon sprang en liten bit på vägen, på tillbaka vägen mot gården sprang hon i diket vilket inte var en speciellt lyckad idé. Hon sprang mellan två bilar (stillastående som tur var) tillbaka in på gården. Där hon senare kunde fångas in, och tas in i stallet.

Där började nästa problem, Tari hade panik i sin hage. Jag sprang och hämtade grimskaft, hon reste sig och var allmänt tokig att försöka ta in. Jag känner Tari så pass bra så jag började springa in med henne istället, på så sätt är det lättare att reglera henne och hon kan inte stegra sig på samma vis.

Hur kunde Cola komma lös? Detta är ju det som är den stora frågan. Vi har staket runt Cola som ligger på 1,60 cm. Men det är liite för högt för att hoppa över tycker Cola, men de två översta trådarna var sönder Hon måste haft bra fart och hoppat/springit igenom staketet. Jag kan tillägga att vi har BRA ström i staketet. Staketet är aldeles ny gjort. Kan även tillägga att den översta tråden är tjockt elrep.

Trotts alla dessa faktorer och vad Cola har hittat på kan jag inte se ett enda tecken på skada på henne, hon kan ju svullnad upp i något ben under natten. Men hon går rent så vitt vi kan se idag..

De andra gångerna Cola har varit på vift har Tari inte varit i närheten. Men vid detta tillfälle var hon ju det. Så vi vet inte riktigt vad vi ska göra åt problemet. Det är ju INTE lite farligt att ha en häst som är ute och springer på en 90-väg i rusningstrafik.....

Jag är fortfarande chockad och skakad sedan händelsen och kan inte förstå VARFÖR?VARFÖR? Ska allting drabba mig..

Kommentarer
Postat av: Lina - Vinn Kingslandmössa ifrån Hippoteket!

men herregud så otäckt!!!! tur att det gick bra ändå! ni har ingen grind elelr så innan vägen?

2010-10-20 @ 22:56:42
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Elin

men gud.. vilket sammanträffande. Jag har också haft lös häst idag, på JÄRNVÄGSSPÅRET MED ETT TÅG SOM KOM!! fan förstår att du är chockad, jag är också chockad fortfarande... jobbigt!! :(

2010-10-20 @ 23:57:26
URL: http://stallvran.blogg.se/
Postat av: Nadja

Mina ponnysar älskar att gå över staketet när det kommit mycket snö, då det nästan inte finns någon el i staketet....

2010-10-21 @ 16:51:23
URL: http://nadjahjertaponnisar.bloggplatsen.se/
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare! Var med om att vinna ett kingslandpannband!

ucsh vad hemskt :( Tur att det inte hände något värre! Hoppas det är bättre nu :)

2010-10-23 @ 18:54:13
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Emma

Usch vad läskigt !

tur att det inte hände ngt med ngn av hästarna !

2010-10-24 @ 20:10:27
URL: http://ejhjumping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0