Vad hände med Athos?

Många har frågat denna fråga. Därför tänkte jag sammanfatta en lång historia till en kort historia.

Vi köpte Athos sommaren -07. Ett år tidigare var han opererad för lösa benbitar i ena frambenet, i hovleden. Benbiten i sig var inte alls stor, ingreppet var enkelt och nu var han ren på röntgen. Detta gjordes innan vi köpte honom. Vi visste om det när vi köpte honom. Men det var ingen som visste att det skulle ge konsekvenser för framtiden..

Sommaren -08 rullade Athos fast i sin box, åkte till djursjukhuset och hade magsår. Fick behandling för detta och blev frisk igen, men han hade ibland lite ont i magen och krävde extra omtanke och vård pga detta.

Tävlandet gick allt bättre och bättre, placeringarna började trilla in. Tills den vårdagen -09 på en tävling. Något hände på banan, det verkade som han missuppfattade en kombination. Jag valde att hoppa fel hinder och utgå. Det var inget tecken på någonting förrän jag skulle träna för Carro någon vecka senare, han haltade då i traven rejält på ena frambenen, vi åkte hem igen. Bestämde tid till veterinären.

På veterinärkliniken konstaterade man att han var halt på frambenet, endast de frambenet. Och i detta frambenet hade han pålagringar som var aktiva. Han blev behandlad, vid återbesök var han fortfarande halt, blev behandlad igen. Vid nästa återbesök var han så pass bra att han bara fick lite antiinflammatoriskt och jag kunde börja sätta igång honom igen. Allting kändes så underbart... tills jag började trava igen...

Då vad han halt igen, vi hade en extra återbesöks tid för att vara på den säkra sidan och där visade det sig på röntgen att pålagringen spred sig allt mer..

Där fattades beslutet att vi skulle låta Athos somna in när alla papper var klara. Detta tog cirka två månader, under tiden såg man i hagen hur Athos haltade allt mer och mer... Därför kändes det så det var ett rätt beslut!

Anledningen till att Athos fick pålagringar i frambenet som spred sig allt mer och mer med tiden, är till största sannolikhet pga av operationen av den lösa benbiten. Detta eftersom han bara var halt på detta benet och inte hade pålagringar på någon annat ben!


Jag lärde mig oerhört mycket på tiden. Idag skulle jag ALDRIG köpa en häst som varit opererad för lösa benbitar!

Kommentarer
Postat av: Emma

fy så sorgligt:(

2010-10-09 @ 15:07:57
URL: http://equipaget.blogg.se/
Postat av: Bella-skötare på welshponnyn Amour

saknar du honom mkt?

2010-10-09 @ 18:09:14
URL: http://stoet.blogg.se/
Postat av: caroline

usch så sorgligt han såg fin ut...

2010-10-09 @ 22:21:17
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: amandawilhelmsson

åh herregud :/

2010-10-10 @ 10:36:00
URL: http://amandawilhelmsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0