All erfarenhet är god erfarenhet

I veckan var jag på en (ofrivillig) föreläsning i ett församlingshem. Där var det en föreläsare som heter Martin Larssom som föreläste om just all erfarenhet är god erfarenhet.

Han hade ett intresse som började vid 7-års ålder och detta var inom Hockey. När han var 20 år och spelade en ishockey match förändrade hans liv drastiskt. Från att klara allting själv till att plötsligt behöva hjälp med allting.

Han blev fick en smäll som gjorde att två nackkotor skadades så illa så han är förlamad från magen och neråt.

Han menade på att det var tur att det var han som drabbades, för han visste att han klarade av det. 8 månader på sjukhus och rehabilitering, han tänkte nästan aldrig bakåt, vad som hänt, utan bara vad som stod honom närmast.

Det jag vill komma fram till med hans föreläsning är att han menade på att om man räddade ett skott precis innan man släppte in ett mål, spelade det ingen roll för det var alltid det senaste resultatet som räknades, den senaste träningen. Man kan dra ganska konkreta drag till ridsporten att om man vann 120 förra helgen, och utesluten i 120 denna helgen så spelar inte vinsten någon speciell roll, för det är det senaste resultatet som räknades. Resultat är en färskvara om man strävar efter att vara så jämn som möjligt.

Han menade även på att det var mycket viktigt att få göra MISSTAG, för det är av dem man lär sig. Han tyckte det var oerhört viktigt att han fick trilla av stolen på sjukhuset för att lära sig hur han undvika samma situation Detta kan man dra samma slutsatts till ridningen, trillar jag av, då gör jag inte samma fel så jag trillar av igen, eller jag strävar inte åt det. Misstag är ju väldigt viktigt för utvecklingen med erfarenhet. Och att trilla av är ingen dålig erfarenhet, utan det är god erfarenhet, jag lärde ju mig något av det!!

Läste ni Ridsports artikel om Rolf Göran Bengtsson "Aldrig mer än 4 fel (nästan)". Detta strävar åt samma håll..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0