Dagens ridning

Idag red jag Pralin i ridhuset i Vantinge för första gången på väldigt länge. Det var typ storm ute så det var inte så lovande att rida hemma insåg jag!

Började med att rida fram henne som jag brukar. Går hon iväg tar jag i yttertygel. Så höll jag på början av ridpasset. Sedan började jag ställa henne utåt och putta henne med ytterskänkeln så hon gick lite på tvären. Alt för att få väggens hjälp. Det fick riktigt bra. Sedan testade jag lite snett igenom skänkelvikningar, hon flyttade sig för skänklen men ibland var bakdelen före och hon var lite för böjd ibland. Men hon flyttade sig och gjorde ett bra jobb i alla fall.

Travade och gjorde lite volter, gick kalas. Sedan galopperade också och hon började släppa mer och mer och gick i riktigt bra form vid de här laget. Hon börjar alltid gå i bäst form i galoppen först. Sedan gick hon riktigt riktigt fint i både trav och galopp i båda varven och ibland kunde jag till och med stanna henne utan att använda handen, helt fantastiskt!

Några i ridhuset som sett henne dem första gångerna jag red henne trodde inte att det var samma häst... Vi har gjort enorma förändringar.

Ingen stjärnkikare ny inte...

En sak att konstatera, hon blir inte lika dragit och tjaffsig sedan vi har släppt ner bettet, men slutsatsen att man kanske trotts allt inte ska ha bettet så högt upp på hästarna.. Pralin går i alla fall mycket bättre nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0