Tränardebatten!

Det pågår just nu en het debatt om tränare. Det stod mycket i Ridsport och där fanns också olika tips hur man skulle kunna lösa det om man inte var nöjd med en tränare.

Det nämndes också mycket om att många hade tränat för A-tränare och var inte speciellt nöjda med dem.

Jag tänkte berätta lite om mina egna erfarenheter:
Jag har tränat för två kända A-tränare. Jag är inte nöjd med någon av dem tränarna ska jag berätta.

Den ena A-tränaren var vettig och duktig samt kunnig när h*n engagerade sig i träningen och inte i allt runt omkring som tex stå och prata med andra på läktaren. Denne tränaren favoritiserade också väldigt mycket i grupen.

Den andra A-tränaren var första gången helt ok, men ingenting jag var imponerad av. Tari hoppade sämre än sämst. Det enda tränarens filosifi gick ut på var att man skulle bromsa, vad händer om man bromsar en häst som inte går framåt? så kan ni själv tänka er.. Andra gången var tränaren sur och stressad...

Det är inte alltid de högsta tränarna är bäst, jag tycker att B- och C-tränarna är bra mycket bättre än de A-tränare jag har tränat för. Jag vet även om att det finns väldigt bra A-tränare som jag gärna hade velat träna för!

Jag tänkte berätta lite om vad jag tycker att är viktigt med en bra tränare:

 Att det är bra träningar och man känner att man får ut något av träningen.
 Att tränaren är Engagerad i dig som elev
 Att man inte bara för beröm. Att tränaren inte bara säger Bra eller dåligt tex utan att tränaren säger gör så här istället för att.. Altså med ett annat ord Feedback!
 Att man kan diskutera tävlingsupplägg och träningsupplägg. Man kanske får något upplägg efter en tuff träning tex skritta i tre dagar.. 
 Att man pratar om tävlingsresultat, tränaren kanske tom gar möjlighet att titta när man tävlar och på så sätt kan man få upp en diskussion om varför det gick sig och så. Samt att tränaren ser ens svagheter på tävling så man kan träna på dem.
 Sist men inte minst så måste man ha roligt på träningarna!

(jag och Tari på en träning -09 lite har förändrats sedan dess)

Det var lite om vad jag tycker att är viktigt med en bra tränare, jag har säkert glömt massor bra! Det är bara att fylla på och dela era åsikter!


Kommentarer
Postat av: Linnéa

Håller med dig på varenda punkt! :) Så ska en perfekt tränare vara enligt mig!

2011-04-04 @ 21:20:32
URL: http://sheisnea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0