Dagens Cola ridpass

Idag red jag Cola i ridhuset, det var väldigt regnigt och blött väder ute.

Började med att flytta henne lite för skänkeln i skritt åt alla möjliga håll och kanter, hon lyssnade fint. Ibland kastade hon sig åt ena hållet jag försökte förhindra detta, men när jag gör detta åker min vänsterhand ibland omedvetet över på höger sida.

Det fenomenet är rätt sjukt. När jag tränade Cola sist sa min tränare akta vänster handen. Jag gjorde detta några sekunder senare säger min tränare samma sak, jag tittar ner på mina händer, vad har hänt? jo, handen har flyttats åt höger.

Fortsatte i traven flytta henne för skänklen, hon lyssnade fint. I galoppen lät jag henne rulla frammåt, men ändå inte så att hon blev stark och ryckte ut sit huvud. Utan under kontrollerade former.

Efter skrittpausen gjorde jag ökningar och minskningar i traven. Började med bara små små skillnader för att sedan öka. När jag minskar använder jag endast sätet och rider långsamt och rättar upp mig mer. Jag använder altså inte handen, jag försöker vara lika avslappnad i överarmar och axlar när jag minskar som annars. Jag har insett att om jag spänner mig i armarna så rycker Cola mer.

Gjorde ökningar och minskningar i galoppen med, hon var super fin där med. Något lite mer dragigare. Men hon ryckte inte så mycket så att jag flög framåt. FRAMSTEG!

Sedan travade jag av henne i lite lägre form, hon gick jätte fint!

Arkivbild

Kommentarer
Postat av: FRIDA ELMLUND - en hästmänniskas vardag

SV; Den var nog lite svårare än vad banorna på Pay and Jumps brukar vara, men samtidigt tycker jag att det är ganska bra att där kommer in lite svårare moment/svängar, man blir bättre förberedd på de lokala banorna då :) Men som du säger, den var svårare än vad de brukar vara :)

2011-06-21 @ 20:50:01
URL: http://fridaelmlund.blogg.se/
Postat av: FRIDA ELMLUND - en hästmänniskas vardag

SV; Det ska jag absolut försöka :D Lycka till!

2011-06-22 @ 19:12:23
URL: http://fridaelmlund.blogg.se/
Postat av: jessica

vilken fin blogg :)

allt bra med dej? :)

2011-06-23 @ 12:37:44
URL: http://jessicajosefsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0