Dagens träning

Idag tränade jag Cola för Maria.

De känns som jag tränar vädligt ofta, vilket jag också gör. Dels har jag tre hästar och dels märker jag att det börjar ge resultat.

Framridningen bestod av att öka, minska, öka, minska, flytta för skänkeln. Det var i stora drag vad jag gjorde på framridningen. Cola är inte lika stark och tjurig längre. Hon gör inte lika många ryck frammåt med huvudet så jag flyger fram. Hon har även börjat bli lite mer kontrollerbar.

Hoppade sedan en båglinje på tre hinder från båda hållen. Jag fick tänka på att ha bra galopp till första och andra hindret och sedan bromsa lite till det sista för hade jag för dålig fart till 2:an så fick jag i slutet gasa på och när man gasar på då landar man i en mycket fortare galopp än man hade i avstampet. När jag fick kläm på det och red ordentliga vägar så gick det riktigt bra. Det är så enkelt att fuska och inte rida ordentligt på en båglinje, det gäller att ta ut svängen speciellt med en unghäst som Cola.

Avslutade med att hoppa en trekombination, även detta gick riktigt bra. Cola hoppade riktigt bra. Men nu när jag har fått hyffsad konroll måste jag våga rida i ett lite friskare tempo. Risken annars blir att jag rider aldeles för snabbt (okontrollerat) eller aldeles för sakta (kontrolerat). Jag har svårt för att ha kontroll på mina starka, heta hästar i ett för högt tempo. Det måste jag öva på.

Det är inte så lätt när jag precis har börjat få kontroll igen, dem har börjat lyssna på mig mer än någonsin och hopapr dessutom riktigt bra. Jag är jätte nöjd med min och Colas insats idag.
Förra året i sommarhagen = massor med gräs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0