Dagens ridning

Alla hästarna fick i förmiddags gå i Vantinge, vi körde dit tre rundor med tre olika hästar. Ganska logiskt eller hur?

Tari:
Jag red mycket med så lite hand som möjligt och försökte koncentrera mig på allt vad jag har fått i uppgift att koncentrera mig på haha. Det gick faktiskt riktigt bra. Tari gick i en lägre och längre form i traven. I galoppen blev hon däremot stark och studsig och fick inte ut halsen och jag kortade in den för mycket, inte alls bra. Men galoppen är vår svaga länk just nu, vi måste försöka få även det att funka bra. Gjorde mycket öppnor, slutor och skänkelvikningar och gises vad lätt hon flyttar sig! Det gick super duper enkelt, tränade även ökningar och minskningar. Minskningar UTAN hand tar låångt tid men det är värt tiden för det ska gå att minska UTAN hand.

Pralin:
Hon vilade igår och innan dess var träningen jag vill dra ett stort streck över... Vi försökte glömma träningen idag. För att tydliggöra gjorde Pralin inga fel på träningen, det var bara ryttaren som missade hela tiden kändes det som, eller jag blev förvirrad...

Jag försökte vara lugn och konsekvent idag när jag red henne och jag kan säga att jag tyckte vi lyckades. I början är alltid Pralin väldigt stel och väldigt oridbar. Det första jag gjorde var att "rasta" henne i ganska friskt tempo i både trav och galopp i båda varven så hon fick göra av med lite energi och ha lite possitiv försärkning innan jag började trimma henne.

Jag red sedan mycket tempoväxlingar, lite öppna och lite skänkelvikningar. Det gick faktiskt riktigt bra med skänkelvikningar idag. När jag sa "duktig häst" så slappnade hon av riktigt och gjorde det ännu bättre. Sedan fortsatte jag rida lite volter och lite sånt. När jag höll i någon tygel eller behövde bromsa använde jag ytter vilket funkade jätte fint. När hon sedan var fin för ytter testade jag ställa henne innåt och plötsligt fick hon någon fin form jag aldrig sett eller känt på henne tidigare? Hon gick i jätte fin form i både trav och galopp. I högervarvet som är hennes svåraste gick det så klart inte lika bra det var kämpigare, men det gick.

Cola:
Med henne försöker jag bara göra allting med så lite hand som möjligt och göra allting så enkelt som möjligt. Försöka bromsa utan hand och öka och minska och lite stora volter det är ungefär vad som står på hennes schema just nu!


Kommentarer
Postat av: Julia Sundelius

FRÅGESTUND PÅ BLOGGEN!

2011-03-11 @ 09:29:42
URL: http://tworiiders.blogg.se/
Postat av: marre

snygga chaps! vart har du köpt dom? :)

2011-03-14 @ 07:10:48
URL: http://clarquists.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0