Överflödig utrustning

Vad anser ni om överflödig utrustning? Har ni någon gång tänkt på att överflödig utrustning används ganska ofta?

Hur många rider med martingal? Hur många behöver egentligen den? (undantag finns alltid). Har man någon gång tänkt i banorna att en martingal kan hindra hästen i sprången osv? Hur många har inte martingal på alla sina hästar?

Taris martingal rykte för förra träningen, det tycktes att hon gick bättre utan. I början hade jag den pga hennes stegringsfassoner, men dem ser man inte mycket av nu längre.. Hela veckan har jag ridit henne utan och hon går minst lika bra utan som med. På träningen igår hade jag inte martingal och det gick lika bra om inte bättre på träningen! Det tycktes också att hon hoppade bättre utan den! En liten sak som "alla" andra använder kan göra skillnad. Har ni tänkt på de?

Slutsatsen av detta är kanske att man skulle våga byta/ta av viss utrustning med jämna mellanrum för att "kontrollera" att det verkligen är någon effekt med att ha prylen? (Man behöver ju inte gå till överdrift iheller med hjälm, säkerhetsväst osv...)

Kommentarer
Postat av: Jessie

personligen tycker väl jag att det finns värre saker än en överflödig martingal. Har själv fått flisor av ben slagna ur käken pga hästen slog upp med huvudet och träffade mig. Däremot ska ALL utrustning passa. En felanpassad martingal t.ex. kan säkert störa en känslig häst.

2011-03-18 @ 19:54:55
URL: http://teamjessie.blogg.se/
Postat av: Alina

jag har martingal på min ponny vid hoppning , då han känner en slags 'säkerhet' med den , utan så slänger han sig över hindren , alltså helt utan bakben utan bara kastar sig upp och försöker rädda sina framben.detta är givetvis något jag jobbar med och hoppas att det ska bli bättre:)

2011-03-24 @ 20:12:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0