Gårdagens träning med Cola

Igår tränade jag Cola igen, denna gången var det inomhus som gällde för den aldeles för snabbt kommande inomhussäsong.

Började med framridning som bestod av mest öka och minska, ställa in och ställa ut och flytta lite för skänkeln. Cola var mycket lugnare inne än ute. Cola har ju en tendens till att bara dra iväg och inte lyssna på mig, men hon har blivit mycket bättre på senare tid. Den senaste veckan har hon även börjat gå i mycket bättre och stadigare form framförallt.

Här är min lilla illustration av övningen jag gjorde på träningen.
Jag började med att hoppa den jag har ritat till vänster (dock var det samma i verkligheten men jag ritade två för att ni skulle få se skillnaden).

Dem blåa är bommar som ligger på sockerbiten, till vänster är det lila ett räcke, till höger en oxer.

Efter oxern på den högra illustrationen är där två galoppbommar innan man kommer fram till bommen som ligger på en sockerbit.

Efter räcket är där ingenting fram till sockerbiten.

När jag hoppade det jag ritade till vänster fick jag trångt efter räcket till bommen på sockerbiten på två galoppsprång.

När det gjordes om till en oxer, försvann ännu mer plats+ att det lades två galoppbommar efter oxern, då blev det helt plötsligt väldigt långt fram till sista bommen på sockerbiten på samma antal galoppsprång.

Det är rätt intressant, helt generellt borde det ju bli trängre, iom man lade till så det blev en oxer, och oxern var relativt bred dessutom.

Galoppsprången kunde inte bli lika flacka iom galoppbommarna, då blev galoppsprången naturligt kortare och högre.

Cola hoppade jätte fint idag, vi fick till riktigt ordentliga språng, utan att hon drog trots att vi hoppade samma sak ett par gånger.

Det vi försöker uppnå med Cola är att hon ska hoppa korrekt med ryggen utan att det blir en kamp, dvs att jag drar i munnen på henne. Därför går träningarna ut på att hitta övningar som gör att hon naturligt måste korta/länga sig och hoppa upp ordentligt utan att jag behöver använda handen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0