Dagens träning och året sista träning!

 
Idag var det dags för yttligare en träning för min och Curres del, vi kör hårt nu ett tag.
 
Idag var Curre ännu lugnare än igår, både igår och idag hade han sin nya luva som jag skrev om här.  Han hör lite med luvan, vi testade tappa en bom så att det lät ganska regällt och då reagerade han, dock inte lika mycket som han antagligen hade gjort utan luvan. Han känns mycket mer fokuserad på mig när han har luvan på sig, om det är jag som inbildar mig eller att han har blivit bättre eller det är luvans förtjänst det kan jag tyvärr inte svara på.
 
Idag på träningen började vi med basic saker som vanligt. Ökningar, minskningar i både trav och galopp. Avsaktningar från galopp till trav, utan att han ska fatta galopp igen. Curre tycker nämligen att när man har gjort avsaktningar ett tag så fattar han ny galopp själv för att han tycker att han är så duktig och vet precis vad han ska göra, dock ska han ju endast göra detta på mitt komando men det tycker Curre är lite överskattat.
 
Sen började vi hoppa, idag blev det studs på schemat, är osäker på om han har gjort de tidigare i sitt liv, aldrig med mig i alla fall. I denna studsen hade vi fem hinder. Travade alltid in i studsen också, började med att bara trava in och låta honom trava över bommarna, i båda varven, och han skulle vara lugn och inte bara kasta sig iväg. Sedan gjorde vi samma sak ett antal gånger och bommarna kom upp på skrollorna och först blev väldigt små hinder, sedan blev de större och större, fortfarande inte högre än runt 50-60 någonting? Curre skötte sig i alla fall hur bra som helst, hoppade över det ett par gånger med hinder. Sen helt plötsligt kom ett hjärnspöke och han helt utan förvarning kastade sig åt höger, och sätter av i full fart. Tog ett litet tag innan vi kom nära en vägg och jag kunde stanna honom mot den, det kändes precis som han blev hysterisk? Sen nästa gång styrade jag på precis som tidigare, höll dock lite mer i vänstertyglen och då hände ingenting? I slutet blev han nog lite trött och det gick lite fortare och fortare. Men annars hoppade han super!
Curre i sin nya luva igår morse i dimman i Åstorp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0