Dagens ridning

Nu måste jag verkligen blir lite bättre på att skriva här.

Cola var hästen som blev riden idag, det finns inte mycket mer att välja på än att rida i ridhus denna tiden på året. Som tur är har vi ingen snö, men allting är stenfruset och utebanan här hemma går inte att rida på. Då måste vi åka iväg till ridhus varje dag.

Nu när det är så kallt tunt -6 grader är Cola väldigt pigg att rida. Jag började med att skritta fram henne, sedan lite sidvärtsrörelser i skritten. För att sedan börja galoppera henne, lite stäld utåt. Anledningen till att jag oftast på Cola rider skritt och sedan galopp i framridningen är att hon blir stressad av att trava och det blir inget bra av det. I galoppen i början går hon lite stäld utåt för att hon inte ska bara rusa iväg. Sedan jobbar jag henne i alla gångarter. I skritten och traven är det avsaktningar, skänkelvikningar, öppna och sluta. I galoppen är det små tempoväxlingar och övergångar.

Cola jobbade på fint idag, stundtals blev hon lite stark och då fick hon göra halt och rygga något steg. Rygga är inte Colas favorit. Det går inte rakt och det är väldigt besvärligt tycker hon. Men det börjar gå bättre och bättre. Det som är så fantastiskt med att få henne att rygga många steg cirka 10-20 st är att när man sedan börjar rida framåt igen är det en helt annan häst man sitter på. Hon blir mycket mer lösgjord och lättare att reglera samt går i en stadigare lägre form. Idag när jag avslutade ridpasset fick hon faktiskt finare än vad hon gjort på flera dagar...


Kommentarer
Postat av: Jennifer

uuhh kallt. Tur att jag inte kan rida när det är kallt ^^ har jag något att skylla på haha

2012-02-08 @ 19:47:17
URL: http://JNoz.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0