Hästauktion

Idag var jag precis som jag skrev i tidigare inlägg på en hästauktion som hölls på uppdrag av polisen. Det var 36 omhändertagna connemaror som skulle auktioneras ut.

Vi var på plats ganska tidigt. Man fick bara se hästarna i boxarna som var tillfälligt uppsatta i ett ridhus. De enda man visste om hästarna var stammen. Man fick heller inte veta hur stora dem var. Vilket jag tyckte var väldigt dåligt. Det var även riktigt dåligt att man varken fick se hästarna röra sig eller någonting. Precis som någon sa det enda man fick se var öronen (om man var kort).

Hästarna var i sämre skick än vad jag trodde att dem skulle vara i, dem har trots allt varit omhändertagna i två månader. Där var bl.a. En ettårigt föl som inte var avvant än och det sålde man var för sig. Där var även en häst med drän på bogen.

Man började inte auktionen i tid utan man visste inte var man skulle hålla den. Man kom fram till att där var för mycket folk för att hålla den i ridhuset tillsammans med hästarna. Så man var ute på gårdsplanen. Hästarna var det relativt bra priser på tyckte jag.

Vad jag förstod på veterinären var dem inte besiktigade utan veterinären hade snabbt kollat på alla. Man visste alltså ingenting om hur hästarna rörde sig.

Alla hästarna blev sålda på auktionen. Jag köpte ingen. Hade lite tankar på det tidigare men med tanke på hur lite man fick se av hästarna och man inte visste någonting om dem valde jag att avstå.

När vi skulle hem såg vi jag vet inte hur många tomma transporter. Där var jätte många som hade kört till auktionen med transport (man var tvungen att hämta dem samma dag). Vi körde med personbil dock.

Det var väldigt spännande att se hur en sådan auktion gick till och till vilka priser hästarna såldes till. Men om detta är etniskt rätt mot hästarna vill jag inte svara på! Är det verkligen under omständigheterna rätt att göra så mot djuren? Många av hästarna hade aldrig stått i box innan igår kväll då dem stallades in för auktionen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0