Dagens ridning

Idag blev mina hästar skodda, därför valde jag att låta dem vila idag. 

Därför bestämde jag mig för att det var dags för Herr C att jobba lite. Han verkar ha landat lite här, men han tyckte att allting var lite läskigt i början, inte lätt att flytta till nytt ställe och det har vi full förståelse för.

Började med att ta ut honom med sadel och allting och longerade honom, han var duktig lite bus och lite skrik på dem andra hästarna tillhör vanligheterna. Sedan tog vi ner stigbyglarna och lät honom bli longerad i andra varvet, inget problem.

Sen hängde jag lite på honom för att se hur han reagerade för min vikt. Jag vet om att han är inriden och jag har sett honom bli riden hos ägarna. Men när jag börjar med en ny så pass ung häst som man inte riktigt vet hur reagerar så tar man det säkra före det osäkra.

Men han gjorde ingenting och jag kunde hoppa upp på honom. Jag började med att rida honom medan mamma höll honom i longerlinan. Detta för säkerhetsskull om någonting skulle hända. Dessutom är vår ridbana inte inhägnad av någon anledning. Sen kan det vara bra att känna på dem i alla gångarterna i longerlinan innan man rider själv sattsäga. Det jag testar allra först när jag hoppat upp och skrittat några steg på en ny häst är handbromsen. Den måste fungera. Sedan är det styrningen och gasen som jag testar.

Därefter red jag honom utan longerlinan i skritt och trav, testade bromsen ännu mer så att det verkligen funkade och testade att svänga honom åt alla håll och kanter och det gick faktiskt riktigt bra.

(Bilden är lite suddig pga att det började skymma)

Så här jobbar jag lite med hästar jag inte känner och framför allt väldigt gröna unghästar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0