Så påverkar hästen mig..... Del 3

Innehållet i inlägget är inspirerat av en uppgift jag har gjort på Malmö Högskola när jag studerade Användning av Hästar i vård och socialt arbete där. Jag tänkte dela med mig lite av uppgifterna därifrån, basserade på MIN egen berättelse.

Fysiskt

Hästarna ger mig en mer aktiv livsstil då man varje dag måste gå ut i stallet och mocka, släppa ut hästarna utöver det kommer en massa arbete. Hästarna måste också ridas nästan varje dag om de ska kunna tävla på den nivån jag vill. Hästarna måste ridas även om man är jätte förkyld eller sjuk, när man går ut i stallet blir man mycket piggare och det händer ganska ofta att man känner sig bättre efter man har ridit.

När man rider och umgås med hästar händer en rad positiva saker, man kan få perspektiv på saker och ting samt att man kommer på olika saker i tillvaron. När man är med hästarna stimuleras även alla sinnena. Allt detta gör att man upplever välmående både fysiskt och psykiskt. Man själv har märkt många gånger att det har varit lättare att gå in och plugga till ett stort prov efter en ridtur.

När man håller på med hästar tvingas man göra fysiskt ansträngande saker som att lyfta tunga skottkärror, laga staket mm. I vissa moment uppkommer det risker och då tvingas man själv lösa uppgiften på bästa tänkbara sätt. Det kan vara allt från att en häst rymmer och man måste springa efter den så att en allvarlig olycka inte inträffar.

När man tävlar och tränar som jag gör i hoppning. Innebär det ofta att man måste bära tunga hinderstöd och bommar. Detta blir en naturlig styrketräning. När jag är funktionär ibland ingår det att man ska bygga banan till tävlingarna. Detta innebär att i ett par timmar bär man hinderstöd och bommar dit dem ska vara.

Mina hästar tvingar mig till att vara aktiv, utan att man tänker på det. Hästarna måste ridas varje dag och för mig är det inte som en fysisk ansträngning utan mer som ett måste och det har blivit en stor del av min vardag. Detta är ett effektivt sett då man gör det utan att tänka på att man är fysiskt aktiv.

Hästarna kräver omsorg flera gånger varje dag, detta medför att man måste gå ut i stallet flera gånger varje dag. Även om det inte bara är hästen som ska skötas är det allt runt omkring, hagarna ska vara i hela och skötta, staketet ska vara snyggt och målat, stallet ska vara rent och fräscht, ridbanan ska vara harvad och utrustningen ska vara putsad. Det är en massa saker runt omkring som man måste göra när man har häst.

Bära säckar med mat, det är omedveten träning att bära och lyfta säckar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0