Så påverkar hästen mig.....Del 2

Innehållet i inlägget är inspirerat av en uppgift jag har gjort på Malmö Högskola när jag studerade Användning av Hästar i vård och socialt arbete där. Jag tänkte dela med mig lite av uppgifterna därifrån, basserade på MIN egen berättelse.

Emotionellt

När man är aktiv tillsammans med hästarna måste man öva upp sin förmåga att handskas och kommunicera med hästarna. Detta kan man göra genom att ta kommandot och kommunicera på så sätt får man erfarenhet. Relationen mellan mig och min häst blir ett mått på erfarenhet och detta har stor betydelse inom tävlingssammanhang också. Skulle något oförutsebart hända så vet jag exakt hur jag ska rida för att klara av hindret felfritt ändå. Man kan inte tvinga en häst till att göra någonting den inte vill, men man kan alltid hitta andra vägar och lösningar för att nå fram till slutmålet.

En väldigt stor del av samarbetet tillsammans med min häst går ut på att man ska se till hästens välbefinnande. Man ser att hästen inte mår bra. De gånger mina hästar har haft kolik eller när min före detta häst hade magsår, då kunde varken jag eller min mamma sova om nätterna. Vi låg på helspänn och lyssnade efter minsta lilla ljud från stallet. Vårt stall ligger cirka 10 meter ifrån boningshuset. Det är viktigt att man själv och hästen mår bra. Mår man inte bra då kommer man heller ingenstans. Det roligaste som finns är att efter en lyckad tävlingsklass rida in på prisutdelningen med sin älskade häst, då känner man hur glad hästen blir och man själv strålar av lycka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0