*



hej! kan du skriva om hur du tänker och gör när du ska tävla jag blir så himla nervös och vet inte hur jag ska tänka då? skulle vara jätte snällt! :)

Jag har skrivit i ett inlägg här om just mental träning och hur man ska tänka på banan osv.
Vill man läsa mer om idrottspsykologi kopplat till ridning kan man titta in här.

Det viktigaste är att träna på att tävla åka på träningstävlingar. Det är även viktigt att ha någon kunnig person med sig. På min första tävling hade jag min tränare med mig. Ett väldigt bra tips. När jag var yngre tränade jag för en banbyggare och hon hjälpte alltid mig så mycket hon fick och efter tävlingen tränade vi alltid på mina misstag. Detta var ett superbra koncept. Tyvärr tränar jag inte för henne längre men funderar lite på det.

Det är även viktigt att lära sig att komma ihåg banan. Hemma kan man be en kompis eller en förälder att säga en bana en gång fort och därefter ska du lära dig att komma ihåg den. Man har mycket igen om man lär sig komma ihåg banan. Då har man en sak mindre att bekymra sig över.

När jag blir nervös vilket är väldigt sällan numera. Så brukar jag tänka igenom banan en gång när jag kommer in på banan. Sen tänker jag hur jag ska rida och tar några djupa andetag. När jag väl börjar hoppa fokuserar jag bara på vad jag ska göra, hur jag ska rida och bara tänka på hur jag rider min häst bäst.

Detta var mina tips. Har någon några andra tips?


Var var träningstävlingen?

Träningstävlingen var på min hemmaklubb Åsbo Ponnyklubb (ÅPK)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0