Veckans ridövning


Idag kommer jag med en veckans ridövning. Denna övningen är inriktad mot hoppryttare, men passar även dressyr, då man kan välja att hoppa denna övningen på olika höjd. Höjden har ingen betydelse i denna övningen.

Jag gjorde denna övningen för Ulrika Hedin, klippet på de kan ni se här (jag vet, tari surade lite och jag fick inte galopp innan hindret)
Vi gjorde en liten svårare variant, jag tänkte jag tar den till nästa veckas övning!

Detta behöver du: Tre bommar, ett hinder, tre bommar. Det är inte mycket att lägga ut på banan eller ta fram

Utförande: Man kan göra denna övningen från båda hållen, man börjar med att trava över bommarna, fatta galopp och sedan hoppa hindret och sakta av.

Man kan tycka att övningen ser väldigt enkelt ut, men det gäller verkligen att sakta av till trav så fort som möjligt efter hindret. Det gäller även att hålla hästen rak, så att den inte går på tvären när man börjar bromsa.

Svårighetsgrad: Den passar alla hästar. Man kan ha ett jätte lågt kryss eller ett räcke. Om man vill kan höja hindret så det blir 1,30. Vill man ha det längre och svårare kan man flytta travbommarna närmare hindret, då måste du sakta av tidigare, alltså reagera ännu fortare än tidigare.

Denna övning kör jätte många tränare med, den är perfekt lydnadsövning och kontroleringsövning. Man tränar på att fatta galopp på en speciell punkt och sakta av på en speciell punkt.

Tänk på att inte luta er framåt över bommarna, man behöver inte ha eftergift för att trava över bommar, rid som vanligt. Över hindret snåla inte in med eftergiften, då får ni lätt ett frambensfel. Man ska ge samma eftergift som man brukar. Men man ska reagera och bromsa så fort man landar!

Nån annan som har något att tilläga?






Kommentarer
Postat av: Emma

Tycker det verkar en bra övning, måste testa någongång! :)

2010-03-09 @ 22:25:50
URL: http://twiiiist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0